Home Bedrijf Webshop starten? Hier moet je aan denken

Webshop starten? Hier moet je aan denken

0
Webshop starten? Hier moet je aan denken

Het oprichten van een webshop is de afgelopen jaren ontzettend populair geworden. Volgens het CBS waren er in 2007 nog maar 5.000 webshops op digitale markt aanwezig. In het eerste kwartaal van 2020 waren dit er al bijna 50.000! E-commerce zit enorm in de lift. Dit is natuurlijk goed nieuws voor de webshop-eigenaars, want zij genieten ook van meer vraag voor hun producten. Toch heeft het natuurlijk ook een keerzijde: de concurrentie is moordend. Zeker als nieuwe speler op het veld. Ben jij klaar om een eigen webshop te beginnen en heb je wellicht zelfs al een website en een online marketeer klaar staan? Wij vertellen je waar je verder nog aan moet denken om jouw webshop tot een succes te maken!

 

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

 

Laten we bij het begin beginnen. Allereerst is het belangrijk om jouw bedrijf bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Dit is de allereerste stap om je webshop op de kaart te gaan zetten. Het is bovendien noodzakelijk. Hierbij word je officieel een ondernemer en ontvang je o.a. ook een BTW-code om straks aangifte mee te kunnen doen bij de Belastingdienst.

 

Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel is zo gepiept. Je geeft de gegevens door, zet een handtekening en verricht een betaling. Vervolgens is je bedrijf écht officieel en kun je van start gaan. Nu begint het echte werk.

 

Webshop bouwen

 

Voordat je echt aan het werk kunt is het natuurlijk belangrijk om over een goedlopende webshop te beschikken. Gelukkig is het tegenwoordig voor vrijwel iedereen mogelijk om zelf een mooie webshop te bouwen. Bijvoorbeeld door programma’s als WordPress. Dit is zeer eenvoudig en door vrijwel iedereen te hanteren. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om een webshop-pakket aan te schaffen. Hierbij geniet je direct van een domeinnaam, gebruiksvriendelijke software, een betaling- en voorraadsysteem en is de webshop (bij duurdere pakketten) vaak geoptimaliseerd voor Google.

 

Je kunt natuurlijk ook de webshop geheel naar eigen wens (laten) bouwen. Hierbij is het wel belangrijk om een webdesigner en marketeer mee te laten kijken. Zodat je zeker weet dat de webshop geoptimaliseerd is voor Google. Overigens is het inschakelen van een online marketeer sowieso verstandig. Alleen de webshop optimaliseren is namelijk niet voldoende. Ook social media marketing GMU.online is verstandig om naamsbekendheid te vergaren. Combineer dit met de hulp van een SEO optimalisatie Specialist en je beschikt over alle ingrediënten om gevonden te kunnen worden!

 

Ontdek jouw kracht

 

Een webshop openen betekent natuurlijk niet dat je direct ook succes zult behalen. Je moet eerst jouw eigen kracht als webshop ontdekken, alvorens je hier echt een succes van kunt maken. Bedenk daarom goed wat de toegevoegde waarde van jouw webshop is. Klanten komen niet vanzelf naar je toe. De concurrentie is moordend. Daarom is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de rest. Bedenk goed hoe je dit gaat aanpakken.

 

Breng bijzondere producten op de markt en zorg voor een mooi verhaal. Waarom heb je deze producten vervaardigd? Wat maakt deze producten zo bijzonder? Daarnaast is het ook belangrijk om aan de service en garantie te denken. Wanneer je een unieke service biedt, geeft dit al een extra goede reden voor de klant om voor jou te kiezen en terug te keren. Je kunt ook voor een zogenaamd verdienmodel kiezen, waarbij het voordeel bij de klant ligt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een puntensysteem. Voor iedere bestelling verdient de klant een aantal punten (afhankelijk van de bestelwaarde) en bij een bepaalde hoeveelheid punten ontvangt hij een financieel voordeel.