Het digitaal werken is iets waar niemand meer onderuit kan. Ook al zou je het niet willen, soms wordt je bijna gedwongen om het wel te doen. Post krijgen we bijna niet meer, want alles gaat tegenwoordig online. Nu kan het soms vervelend zijn, maar vaak is het een enorm voordeel! Waar de post twee dagen over deed, doet het digitale verzenden slechts een paar seconden.
De effectiviteit van digitaal werken
Digitaal werken zorgt ervoor dat het steeds effectiever en sneller gaat. Dit heeft veel voordelen, want je kan sneller door naar een volgende opdracht zonder dat je lang moet wachten. Je kan dingen sneller kortsluiten en het overleggen gaat makkelijker.
Vooral voor bedrijven die door het hele land, of zelfs internationaal, zitten, is het digitale werken een prachtige uitkomst. Wanneer er iets overlegt moet worden bijvoorbeeld. Vroeger, toen het nog niet digitaal kon, moest men fysiek bij elkaar komen. Dit koste veel tijd en geld. Tegenwoordig kan men doormiddel van skype samenkomen en digitaal in één bestand werken. Dit is sneller, scheelt enorm veel reizen en scheelt enorm in de kosten.
Hoe ga je digitaal werken?
Digitaal werken gaat niet van de een op de andere dag, het kost tijd om alles te digitaliseren en om iedereen in goede banen te kunnen leiden. Zo is het belangrijk dat de digitale werkomgeving goed georganiseerd is. Digitaal werken kan alleen als alle applicaties goed werken, deze kunnen door een externe organisatie goed worden geïmplementeerd. Dan hoef jij hierover niet je hoofd te breken, maar kan jij gelijk beginnen met digitaal werken.
De eerste stap naar digitaal werken
Digitaal werken begint door papierloos te gaan werken. Probeer dus al zo veel mogelijk op de mail te zetten, en zo min mogelijk door de post te doen. Ook aantekeningen en notulen zullen online gemaakt moeten worden. Het voordeel hiervan is dat iedereen het meteen kan inzien.
De tweede stap en de vervolg stappen
De tweede stap om te beginnen met het digitale werken is door informatiebeheer in te schakelen, hierdoor weet je precies wat waar staat. Hiermee kan je ook bepalen wie er bij welke informatie kan, hierdoor voorkom je bijvoorbeeld datalekken. Vervolgens kan je aan al die informatie een mappenstructuur aan brengen. Dit maakt digitaal werken nog makkelijker en overzichtelijker. Als laatste stap kan je in je systeem ook een klantportaal aanmaken. Hierdoor kan je makkelijk al je klanten zien en weet je de wensen en behoeftes van de klant. Geen eindeloos geneuzel tussen archieven, maar gewoon makkelijk alles online en overal snel erbij te pakken.